کلاس شنبه

گردان حضرت زینب (س)

کلاس شنبه

گردان حضرت زینب (س)


اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها وَ سِرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحَاطَ بِهِ عِلْمُکَ

تکلیف نوروزی:

پنجشنبه, ۲۸ اسفند ۱۳۹۳، ۱۱:۵۵ ق.ظ

یا مقلب القلوب والابصار....

 

سوره های انعام، سباء، فاطر را با محوریت سوره مبارکه عصرمطالعه نمایید.دراین مطالعه لازم است:

·       مصادیق سه واژه انتخابی از سوره عصر را در این سوره ها بیابید.لازم است مصادیق هر یک از واژگان با رنگ متفاوتی مشخص شوند.

·       حداکثر10کلمه کلیدی از این سه سوره مشخص کرده وبا کلمات کلیدی غرض اولیه ای برای هرکدام استخراج نمایید.

 

سوره مورد نظر

بازه زمانی

انعام

94/1/1 تا 4/1/94

سباء

   94/1/5 تا 8/1/94

فاطر

  94/1/9تا 12/1/94

 توجه:در صورت امکان غرض سوره ها در وبلاگ وارد شود

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۲/۲۸
طبیب دوار2

نظرات  (۱۰)


بسم الله الرحمن الرحیم....
براساس سوره مبارکه فاطر:
به دنبال ایمان وعمل صالح مغفرت واجر کبیر حاصل میشود و عمل صالح است که موجب ترفیع کلمه طیب(توحید )میشود.
خشوع واقامه نماز وتزکیه وانفاق مصادیقی از عمل صالح وخارج کننده از خسران  محسوب میشوند .
علمی صحیح و مبتنی برحق است که موجب ازدیاد خشوع شود.
عدم بهره صحیح از فرصت خلیفه بودن در زمین منجر به کفر میشود وکفر که به منزله خسران است با جنگ (مقتا)با خداوند برابری میکند.

بسم الله الرحمن الرحیم...
طبق سوره مبارکه سباء نتیجه طبیعی ایمان وعمل صالح مبتنی برآن،  بهره مندی از رزق کریم است.
حق که معیار تمایز محسوب میگردد از جانب رب نزول پیدا میکند وبرای دستیابی به آن بهره مندی از علم لازم است و علم نمونه ای  ازرزق کریم محسوب شده لذا عمل براساس آن کرامت بخش بوده وتصدیق کننده حق است.
استفاده صحیح از هر نعمتی ایمنی بخش وخارج کننده از خسران است وشکرنعمت به منزله عمل صالح است....


بسم رب المهدی 
مصادیق سوره ی سبا
ویری الذین اوتواالعلم الذی انزل الیک من ربک هوالحق ویهدی الی صراط العزیزالحمید
این ایه درک حق رابه اهل علم نسبت داده ووعده ی هدایت رابه انهاداده ودرسوره ی فاطراهل علم رادارای چندویژگی شمرده طبق ایات ۲۸_۲۹
ان الذین یتلون کتاب الله واقامواالصلاه وانفقواممارزقناهم سراوعلانیه یرجون تجاره لن تبور
وذکرکرده اهل علم اندکه خشوع دارند
طبق ایه ی۲۰سبا
ولقدصدق علیهم ابلیس ظنه فاتبعواالافریقامن المومنین
دراین ایه حربه ی شیطان راظن شمرده وفقط ایمان راوسیله ی گریزقرارداده
طبق ایه ی۳۷ومااولادکم ولااولادکم بالتی تقربکم عندنازلفی الامن امن وعمل صالحا
شرط تقرب دانستن دنیاراایمان وعمل صالح شمرده

بسم الله الرحمن الرحیم 

سوره مبارکه فاطر

عبارت توصیه به حق: در سوره مبارکه عصر خداوند توصیه به حق نموده و فرموده هر کس که می خواهد از زیان کاران نباشد باید ایمان آورده و عمل صالح انجام دهد که مصادیقی از آن را با سفارش به حق بیان نموده است. در سوره مبارکه فاطر در آیه 5 (یَأَیهُّا النَّاسُ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ فَلَا تَغُرَّنَّکُمُ الحْیَوةُ الدُّنْیَا وَلَا یَغُرَّنَّکُم بِاللَّهِ الْغَرُور) حق را همان وعده خدا دانسته و فرموده راه رسیدن به حق، ایمان وعمل به وعده های خداست. در ادامه آیه از موانع این کار سخن گفته و فرموده هوشیار باشید از مغرور شدن به زندگی دنیا و فریب شیطان را خوردن ، که در واقع همان موانع هستند.

عبارت توصیه به حق و ایمان و عمل صالح: در سوره مبارکه فاطر در آیه10 (مَن‏کاَنَ یُرِیدُ الْعِزَّةَ فَللهِ‏َِّ الْعِزَّةُ جَمِیعًا  إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکلَمُ الطَّیِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّلِحُ یَرْفَعُهُ  وَ الَّذِینَ یَمْکُرُونَ السَّیِّاتِ لهَمْ عَذَابٌ شَدِیدٌ  وَ مَکْرُ أُوْلَئکَ هُوَ یَبُور) از عزة سخن گفته و فرموده راه دست یابی به آن ،کلمه طیب و عمل صالح است. در سوره مبارکه عصر توصیه به حق نموده واز آنجایی که سرآمد تمام حق، توحید و خداپرستی است پس می توان توصیه به حق را برابر با توصیه به توحید دانست. از لوازم مهم توحید،و ایمان و اعتقاد و عمل به آن، عزة یا همان شکست ناپذیر بودن در برابر غیر توحید هست.پس با توصیه به حق در واقع توصیه به عزة نموده و طبق آیه فوق راه رسیده به آن کلمه طیب و عمل صالح است.  

عبارت خسر(در واقع راه نجات از آن): در آیه29 سوره مبارکه فاطر(إِنَّ الَّذِینَ یَتْلُونَ کِتَابَ اللَّهِ وَ أَقَامُواْ الصَّلَوةَ وَ أَنفَقُواْ مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَ عَلَانِیَةً یَرْجُونَ تجِرَةً لَّن تَبُور) در آخر آیه از تجارتی که نابودی ندارد سخن گفته که در واقع همان در خسران نبودن است. در این آیه را ه نجات از خسر را تلاوت کتاب خدا، برپا داشتن نماز و انفاق بیان نموده است.

یا من لا مفر الا الیه

سوره فاطر:

توصیه به حق: خداوند در این سوره با بیان جریان بارش باران و زنده شدن زمین به انسان توصیه می کند تا با تفکر در لین جریان به حق بودن روز قیامت و زنده شدن مردگان پی ببرند.

ایمان: طبق آیه " إِنَّ الَّذینَ یَتْلُونَ کِتابَ اللَّهِ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ أَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْناهُمْ سِرًّا وَ عَلانِیَةً یَرْجُونَ تِجارَةً لَنْ تَبُورَ (29)" از نشانه های ایمان اقامه نماز و خواندن کتاب خدا و همچنین انفاق از مالی است که خداوند به آنها عطا کرده است که این سه خود آثار علم در عالمان است.

خسر: طبق آیه " اسْتِکْباراً فِی الْأَرْضِ وَ مَکْرَ السَّیِّئِ وَ لا یَحیقُ الْمَکْرُ السَّیِّئُ إِلاَّ بِأَهْلِهِ فَهَلْ یَنْظُرُونَ إِلاَّ سُنَّتَ الْأَوَّلینَ فَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَبْدیلاً وَ لَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَحْویلاً (43)" می توان نتیجه گرفت که مکر کردن علیه خداوند نه تنها به خداوند آسیبی نمی رساند بلکه مکرشان به خوشان بازگشته و هم باعث خسر در دنیا و هم خسر در آخرتشان می شود.

یا من لا مفر الا الیه

سوره سباء:

خسر:  طبق آیه "أَفْتَرى‏ عَلَى اللَّهِ کَذِباً أَمْ بِهِ جِنَّةٌ بَلِ الَّذینَ لا یُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ فِی الْعَذابِ وَ الضَّلالِ الْبَعیدِ (8)" می توان نتیجه گرفت که تکذیب خداوند همان تکذیب حق می باشد و عاقبتی جز خسران برای خود شخص و قرار گرفتن او در عذاب و گمراهی است. این عذاب و گمراهی نوعی خسر است که نشان می دهد اعمال آنها نتیجه ای برای رستگاری آنها نداشت.

ایمان: طبق آیه " وَ ما أَمْوالُکُمْ وَ لا أَوْلادُکُمْ بِالَّتی‏ تُقَرِّبُکُمْ عِنْدَنا زُلْفى‏ إِلاَّ مَنْ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً فَأُولئِکَ لَهُمْ جَزاءُ الضِّعْفِ بِما عَمِلُوا وَ هُمْ فِی الْغُرُفاتِ آمِنُونَ (37)" و " وَ الَّذینَ یَسْعَوْنَ فی‏ آیاتِنا مُعاجِزینَ أُولئِکَ فِی الْعَذابِ مُحْضَرُونَ (38)" می توان نتیجه گرفت که ایمان می تواند ایجاد امنیت کند و اولاد و اموال فقط می تواند به ظاهر و دروغین امنیت دنیا را تامین کند و در برابر عذاب آخرت امنیت ایجاد نخواهد کرد.

سفارش به صبر: طبق آیه " فَقالُوا رَبَّنا باعِدْ بَیْنَ أَسْفارِنا وَ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ فَجَعَلْناهُمْ أَحادیثَ وَ مَزَّقْناهُمْ کُلَّ مُمَزَّقٍ إِنَّ فی‏ ذلِکَ لَآیاتٍ لِکُلِّ صَبَّارٍ شَکُورٍ (19)" و آیات قبل می توان نتیجه گرفت که خداوند انسان را به صبر در آزمایش نیز توصیه نموده است و می تواند وسیله آزمایش فراوانی نعمت باشد (داستان قوم سباء) و اینکه اگر صبر در این نوع آزمایش وجود نداشته باشد و شکر نعمت انجام نپذیرد، نعمت های خداوند شامل حال او نخواهد شد.

یا من لا مفر الا الیه

سوره انعام:

خسر: طبق آیه " قَدْ خَسِرَ الَّذینَ کَذَّبُوا بِلِقاءِ اللَّهِ حَتَّى إِذا جاءَتْهُمُ السَّاعَةُ بَغْتَةً قالُوا یا حَسْرَتَنا عَلى‏ ما فَرَّطْنا فیها وَ هُمْ یَحْمِلُونَ أَوْزارَهُمْ عَلى‏ ظُهُورِهِمْ أَلا ساءَ ما یَزِرُونَ (31)" و با توجه به آیات قبل که بیان می  کند در دنیا برای انسان نشانه های فراوانی برای هدایت (اقوام پیشین، قرآن و ...) وجود داشته و پیامبرانی برای او فرستاده شده اما آنها منکر شده اند و زمانی که به روز قیامت و مجازات اعمالشان رسیدند همه ی کارهای دنیا را منکر شده و بیان می دارند که ایمان آوردیم (در صورتی که ایمان در آن زمان به دادشان نخواهد رسید) می توان نتیجه گرفت که انسان فقط در دنیا فرصت انتخاب دارد که دچار خسران شود یا مورد لطف خداوند قرار گیرد و اینکه نتایج عمل او در دنیاست که موقعیت او را مشخص می کند و برای ایمان آوردن تنها یک فرصت وجود دارد که اگر به فرض محال آن فرصت تکرار هم شود همان اشتباهات تکرار خواهد شد و عمل اولیه ثابت خواهد ماند .

 

ایمان: طبق آیه " وَ ما نُرْسِلُ الْمُرْسَلینَ إِلاَّ مُبَشِّرینَ وَ مُنْذِرینَ فَمَنْ آمَنَ وَ أَصْلَحَ فَلا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ (48)" می توان گفت کسانی که ایمان بیاورند به هیچ عنوان ترس از خسران و مجازات در روز قیامت در دلشان راه نخواهد یافت و ایمان و عمل صالح وسیله ای است برای رسیدن به لقاء الله و خشنودی او.

 

سفارش به صبر: طبق آیات "قَدْ نَعْلَمُ إِنَّهُ لَیَحْزُنُکَ الَّذی یَقُولُونَ فَإِنَّهُمْ لا یُکَذِّبُونَکَ وَ لکِنَّ الظَّالِمینَ بِآیاتِ اللَّهِ یَجْحَدُونَ (33)" و " وَ لَقَدْ کُذِّبَتْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِکَ فَصَبَرُوا عَلى‏ ما کُذِّبُوا وَ أُوذُوا حَتَّى أَتاهُمْ نَصْرُنا وَ لا مُبَدِّلَ لِکَلِماتِ اللَّهِ وَ لَقَدْ جاءَکَ مِنْ نَبَإِ الْمُرْسَلینَ (34)" می توان نتیجه گرفت که صبر بر ناملایمتی ها می تواند زمینه را برای نزدیکی به خداوند و دستیابی به نصرت او را فراهم آورد و انگیز ای باشد تا بتوان در این راه ثابت قدم بود. پس در سوره عصر یکی از راه های استقامت در راه حق که همان توصیه کردن یکدیگر به صبر است، بیان شده است.

بسم الله الرحمن الرحیم


 


عبارت توصیه به حق: در سوره مبارکه عصر از مجموعه اعمال صالح توصیه به حق را آورده که احتمالا بدلیل اهمیت زیاد آن است. در سوره سباء نیز در آیه 26 فرموده: قُلْ یجْمَعُ بَیْنَنَا رَبُّنَا ثُمَّ یَفْتَحُ بَیْنَنَا بِالْحَقّ‏ِ وَ هُوَ الْفَتَّاحُ الْعَلِیمُ.( بگو: پروردگار ما، ما و شما را گرد مى‏آورد، سپس میان ما به حق داورى مى‏کند. زیرا اوست حکم کننده و دانا.) معیار داوری را حق قرار داده که بیانگر عظمت و اهمیت آن است.


عبارت توصیه به حق: در سوره مبارکه عصر خداوند توصیه به حق نموده، در سوره مبارکه سباء در آیه 6(وَ یَرَى الَّذِینَ أُوتُواْ الْعِلْمَ الَّذِى أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ هُوَ الْحَقَّ وَ یَهْدِى إِلىَ‏ صِرَاطِ الْعَزِیزِ الحْمِید) راه رسیدن به حق را علم دانسته وفرموده کسانی آنچه را از سوی خداوند نازل شده حق می دانند که صاحب علم باشند.


بسم الله الرحمن الرحیم
نکاتی از سوره مبارکه انعام:
حالات نفسانی هر فرد عصاره ای است ازآنچه کسب کرده واعمال هر فردمیتواند منجر به این شود که فرد برای خدا همتایی بگیرد و در  ربوبیت او دچار تردید شود.
اعراض از آیات الهی از مصادیق تکذیب حق ودچار خسران شدن است.
سیر در زمین که باعث  مشاهده عاقبت مکذبین میشود از راهکار های تواصی به حق وصبراست.
رویگردانی از حق وتکذیب لقاءالله مانع دستیابی به ایمان شده و موجب خسران وحسرت به سبب کوتاهی در انجام اعمال و قرارگیری در سیکل منفی میشود (علی قلوبهم اکنه...فی ءاذانهم  وقرا...)
برای درمان خسران ناشی از لهولعب دنیاو از بین رفتن حزن وخوف، ایمان واصلاح بعداز آن وعمل به توصیه های خداوندوتقوا توصیه شده است....





بسم الله الرحمن الرحیم

سوره مبارکه انعام

 کلمه خسر: در آیه 31 سوره انعام فرموده:( قَدْ خَسِرَ الَّذِینَ کَذَّبُواْ بِلِقَاء اللّهِ حَتَّى إِذَا جَاءتْهُمُ السَّاعَةُ بَغْتَةً قَالُواْ یَا حَسْرَتَنَا عَلَى مَا فَرَّطْنَا فِیهَا...) ،زیان دیدند کسانی که دیدار خدا را دروغ پنداشتند، و با توجه به اینکه در ادامه از قیامت(السَّاعَةُ) سخن گفته، می توان نتیجه گرفت که اگر فردی کار گناهی مانند دروغ دانستن دیدار خدا را مرتکب شود و این کار تا قیامت ادامه داشته باشد، چون در آن سرا دیگر جای توبه و جبران وجود ندارد( منظور توبه ای مانند توبه در این دنیا) پس چنین فردی دچار خسران و زیان شده و نتیجه ای جز پشیمانی و حسرت در پی ندارد.


عبارت عمل به صالحات: طبق آیه 48(وَمَا نُرْسِلُ الْمُرْسَلِینَ إِلاَّ مُبَشِّرِینَ وَمُنذِرِینَ فَمَنْ آمَنَ وَأَصْلَحَ فَلاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلاَ هُمْ یَحْزَنُونَ) نتیجه ایمان و عمل صالح رهایی از خوف و حزن و اندوه است و این حالت یکی از حالتهایی است که با پیروی از عصاره هر زمان( رسولان بشارت دهنده و انذار دهنده ویا ائمه) حاصل می شود.

عبارت توصیه به حق و توصیه به صبر: با توجه به آیه 151( قُلْ تَعَالَوْاْ أَتْلُ مَا حَرَّمَ رَبُّکُمْ عَلَیْکُمْ أَلاَّ تُشْرِکُواْ بِهِ شَیْئًا وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا وَلاَ تَقْتُلُواْ أَوْلاَدَکُم مِّنْ إمْلاَقٍ نَّحْنُ نَرْزُقُکُمْ وَإِیَّاهُمْ وَلاَ تَقْرَبُواْ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَلاَ تَقْتُلُواْ النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللّهُ إِلاَّ بِالْحَقِّ ذَلِکُمْ وَصَّاکُمْ بِهِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ) ، عبارت وَصَّاکُمْ بِهِ نشان دهنده ی این است که خداوند توصیه ای دارد. با توجه به سوره عصر که توصیه به حق و صبر را به معنی سفارش یکدیگر به پیروی از حق و استقامت و مداومت در این راه دانسته، در سوره مبارکه انعام نمونه هایی از حق را بیان نموده(مواردی که زیر آنها خط کشیده شده) و به انجام آنها و مدامت در این کار، سفارش کرده است.  

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی