تکلییف....
یا سریع الرضا بحق الرضا...
قرائت سوره مبارکه سبا و ذکر یک نکته یا آیه از این سوره درباره سوره مبارکه حمد تا ساعت 24 روز جمعه .
یا سریع الرضا بحق الرضا...
قرائت سوره مبارکه سبا و ذکر یک نکته یا آیه از این سوره درباره سوره مبارکه حمد تا ساعت 24 روز جمعه .
قُلْ مَن یَرْزُقُکُم مِّنَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ قُلِ اللَّهُ وَإِنَّا أَوْ إِیَّاکُمْ لَعَلَى هُدًى أَوْ فِی ضَلَالٍ مُّبِینٍ ﴿۲۴﴾
به نام خدا
الذین لا یومنون بالاخره فی العذاب و الضلال البعید...
....غیر المغضوب علیهم و لا الضالین...
گمراه واقعی کسی است که به آخرت ایمان ندارد و این فرد مغضوب درگاه الهی است
بسم ربی هوالشهید
خداوند در ضمن سوره سبأ بعد از یادآوری حمد و ستایش پروردگار و برشمردن تعدادی از نعمت های حضرت الوهیتش، عاقبت امور کسانی را مطرح می کند که نسبت به حمد خداوند و شکر گزاری نعمت های ایشان کافرند .
درادامه سوره ، خداوند داستان های پیامبران و قوم های پیشین را مطرح می کند و عاقبت ایشان را یاداور می شود.
اما نکته ای که به نظرم در این سوره هست و به سوره حمد اشاره می کنه این هست که :
1) «قل ان ضللت فانما اضل علی نفسی و ان اهتدیت فبما یوحی الی ربی انه سمیع قریب » که می تواند مستقیما در ارتباط با آیه «اهدنا الصراط المستقیم » می باشد اما به طور کلی می تواند به کل سوره هم اشاره کند.
2) ایه « و حیل بینهم و بین ما یشتهون کما فعل باشیاعهم من قبل انهم کانوا فی شک مریب» می تواند به و "ضالین" در سوره حمد مرتبط باشد.
والسلام
یا نور القلوب ...
این سوره اصول سه گانه اعتقاد یعنی توحید ، نبوت و معاد را بیان می کند . بعد از آن کیفر کسانی که آن را انکار می کنند را می گوید و درباره قیامت صحبت می کند که بحث اصلی است . در کل درباره آگاه بودن خدا از پنهان و نهان همه چیز و همه موجودات و همه اشیا را می گوید .
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی لَهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ وَلَهُ الْحَمْدُ فِی الْآخِرَةِ وَهُوَ الْحَکِیمُ الْخَبِیرُ ﴿۱﴾
اینکه تمام حمد از طرف هر آنچه در آسمانهاست و هر آنچه در زمین است مخصوص خداست ونیز حمد در آخرت نیز ازآن اوست.(مالک یوم الدین)
خداوند از هر انچه که در اسمان و زمین است حتی به اندازه ذره ای ، آگاهی کامل دارد، قدرت او در همه جا حکم فرماست و از همه جانب انسان را احاطه کرده است، تمام اجزای آفرینش تحت فرمان خداست، و جز خداوند نیرویی در عالم موثر نیست، پس باید تنها خدا را پرستش کرد و از او یاری جست( ایاک نعبد و ایاک نستعین)