کلاس شنبه

گردان حضرت زینب (س)

کلاس شنبه

گردان حضرت زینب (س)


اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها وَ سِرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحَاطَ بِهِ عِلْمُکَ

سوره مبارکه ملک - تدبرسوره ای

جمعه, ۸ آبان ۱۳۹۴، ۱۰:۵۵ ق.ظ

تبارک الذی بیده الملک....


باتشکراز خانم عاطفه مختاردخت


اعداد شماره ی آیات هستند

1:خیر و برکت خدا نظم دارد

2و3: معرفی خداوند= هیچ فوتی در نظام او نمیبینی

5:نظام خلقت

6:کفر انسان کافر در زمینه ی کفر به ربوبیت خداست

13و14و15:ادامه ی معرفی خداوند

16:آرامش و امنیت نذیری است برای هدایت.نظم عالم نذیر است

21:تفاوت زاویه ی  دید 2 گروه

آیه22: سوال انذاری میپرسد که جنس انذار آن با سایر آیات متفاوت است.آیه می گوید کسی که بر روی زمین مستقیم راه میرود هدایت شده است یا کسی که با صورت روی زمین افتاده است.در واقغع کسی که ایستاده است یک افق نگاهی دارد اما کسی که با صورت روی زمین افتاده است افق نگاهی ندارد.در آیات قبل هم انسان به تماشای عالم هستی دعوت شده بود به رصد کردن عالم هستی وپیدا کردن تفاوت ها(هل تری من فطور) در واقع فردی که افق نگاهش را باز کرده است به هدایت نزدیکتر است.

23: از این آیه به بعد از حالت انذار استفهامی درامده و جمله می گوید و انسان را به استفاده از نعمت های سمع و بصر و افئده دعوت کرده و به سمت توجه به عالم سوق میدهد.

24: دعوت به توجه به خلقت و معاد آدمی است.

25: این آیه در واقع فرافکنی منکرین درباره ی قیامت است (در مقابل انذار پیامبر است)که به جای سوال از اصل آن از زمان آن می پرسند.

26:خداوند به پیامبر می گوید(قل) بگو علم آن فقط نزد خداست ومن فقط شما را نسبت به قطعی بودن قیامت انذار میدهم.پیامبر  آمده است افقی را برای هدایت از طریق انذار به قیامت برای ما فراهم کند

27:انذار در این آیه از منظر دیگری بیان میشود و بیان میکند در قیامت چهره ی کفار سیاه شده و این همان وعده ای است که به آنها داده شده است.

28: در اینجا از استفهام و انذار از طریق آوردن کلمه ی قل به طور همزمان استفاده شده است که دلیل بر فوق العاده بودن انذار است و پیامب ر می گویند اگر حتی خدا تصمیم به هلاکت من بگیرد من دستم را به سوی دراز کرده و از او کمک میگیرم اما شما(کفار) به چه کسی التماس میکنید؟

در واقع در اینجا فرد را به فطرت خود رجوع میدهد مثل زمانی که در قرآن مثال آورده است اگر در کشتی در حال غرق شدن باشید در آن حال است که خدا را به یگانگی میخواند در اینجا هم فرد مجبور است در پاسخ این استفهام بگوید به خدای شما پناه میبرم.

29: این خدایی که پیامبر از آن اسم می برد همان رحمن است همان فردی که ما در تنگنا ها دست خود را به سمتش دراز میکنیم پیامبر همین خدا را میگوید.

30:در اینجا از کفار پرسیده میشود اگر همه ی آب های زمین فرو برود از کجا آب می آورند؟؟

نظم عالم نذیری است برای ما که بفهمیم ربی دارد

خواندن سوره ی ملک با مولفه ی سوره ی فلق:

سوره فلق میگوید شری وجود دارد که انسان با آن مواجه است و برای نجات از ان باید به خدایی پناه ببرد که ربوبیت دست اوست و نشانه هایی را برای نجات از این شر برای ما گذاشته است.

پس *شری *وجود دارد که باید برای نجات از ان از طریق *نشانه ها *(فلق)به *رب *پناه ببریم *ما این 4مورد(رب،نشانه و شرو اعوذ )را در سوره ی ملک بررسی میکنیم.

رب:رب  سوره ی ملک مهم ترین ویژگی اش تبارک +مالکیت+عزیز و غفور است+ما تری فی خلق الرحمن+ زینا السما الدنیا...+ علیم بذات الصدور+ لطیف و خبیر+آیه  15

اعوذ: احسن عمل(پناه بردن از طریق احسن عمل)+نسمع+نعقل+یخشون

شر: عذاب جهنم و بئس المصیر+آیه ی 7و8و 9+ غرور(ایه ی 20)،27

فلق:آیات انذاری در اینجا قرار میگیرند نذیر ها نشانه هایی هستند که عوذ را فعال میکنند.جعل الارض ذلولا+طیر

سوره مبارکه ی ملک درباره ی احسن عمل است و می گوید آدم ها باید احسن عمل داشته باشند احسن عمل با سمع و عقل فعال می شود احسن عمل آدم ها بواسطه ی عزیز و غفور بودن خدا وتبارک و مالکیت خدا شکل می گیرد چون خدا بستری را در عالم فراهم کرده که تفاوتی در آن نیست لاجرم انسان باید در این بستر هماهنگ احسن عمل داشته باشد یعنی احسن عمل انسان در این عالم هماهنگ او را در هم راستایی با هماهنگی عالم هستی قرار می دهد و خداوند از طریق نذیر ها و بستر های موت و حیاتی که برای انسان ایجاد کرده است احسن عمل را در انسان فعال میکند که اگر این احسن عمل در انسان فعال نشود انسان به بئس المصیر دچار میشود و خودش هم مقصر است و فریب است که انسان را به آن دچار میکند.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۸/۰۸
طبیب دوار2

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی