کلاس شنبه

گردان حضرت زینب (س)

کلاس شنبه

گردان حضرت زینب (س)


اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها وَ سِرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحَاطَ بِهِ عِلْمُکَ

گزارش سوره مبارکه مطففین

پنجشنبه, ۸ مرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۴۷ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم....


گزارش سوره.مهساحاتمی


این سوره ی مبارکه ، با یک هشدار شروع شده ؛ هشداری برای کم فروشان. مقصود از کم فروشان ، آنانی هستند که هنگام گرفتن کیل از دیگران ، کامل دریافت می کنند ولی هنگام دادن کیل یا چیزی ، کم می گذارند. یعنی حق را برای خود رعایت می کنند ولی برای دیگران نه.در واقع نوعی خودخواهی است که خودشان را محور قرار می دهند.

در آیات بعدی بیان شده که اینان حتی ظن و گمانی هم  به وجود قیامت و مبعوث شدن دوباره انسان ها و قرارگرفتن در پیشگاه پروردگار جهانیان ندارند،که اگر داشتند احتمال هدایت و نجاتشان وجود داشت.

سپس از مکتوب شدن اعمال بدکاران در سجّین – که کتابی است رقم خورده در زندانی بسیار محدود و در موقعیت بسیار پایین- سخن گفته است.

در آیات بعدی از مکذّبین سخن به میان آورده ، کسانی که روز قیامت را دروغ می پندارند و ریشه ی این تکذیب را ، معتد اثیم بودن بیان کرده است.یعنی هر انسانی که متجاوز حقوق الهی باشد و در کارهای خیر تاخیر کند ، به کذب می رسد. اینان همان کسانی هستند که آیات الهی را افسانه می پنداشتند.

تمام گناهان و تعدّی از حقوق الهی ، همچون زنگار و غباری قلوب اینان  را گرفته و باعث می شود در روز قیامت از قرب و رحمت الهی ، دور باشند( محجوب باشند).

در مقابل این افراد ، سخن از ابرار به میان آمده ، آنان که اعمالشان همواره نیکو بوده و در جهت خیررسانی به دیگران و ازخودگذشتگی بوده است.اعمال این ها در علییّن ، مکتوب شده و آن ، چه مقام بلندبالایی است.

همانا روز قیامت ، ابرار (نیکان ) غرق نعمتند و این وفور نعمت ، از طراوت چهره هاشان پیداست.چرا که از رحیق مختوم آمیخته با تسنیم ، جانشان را سیراب می کنند.

ابرار همانهایی هستند که در دنیا ، گناهکاران به آنان می خندیدند و با اشاره چشم و ابرو ، مورد تمسخر قرار می دادند چرا که به دلیل کوته فکری و تنگ نظری شان ، خیررسانی و مطلق خوب بودن ابرار را گمراهی می پنداشتند.

اما حال عاقبت  مومنان در بهشت اینگونه است که بر تخت ها تکیه کرده و می نگرند و خندان هستند.

چند نکته دل چسب: 

مطالعه پیرامون عظمت قیامت و اعتقاد به وقوع آن ، می تواند انسان را متحول کند.

زمینه تکذیب روز قیامت ، تجاوز از حقوق دیگران و اهمال در کارهای شایسته است.

انسان می تواند خود را از سجّین به علیّین برساند. سرّ این تغییر، در ابرار شدن انسان است.

هر لحظه ای از زندگی انسان که در آن ، برّ نباشد ، فضای خالی برای تطفیف ایجاد شده است.

خلاصه اینکه : 

اگر انسان در کارهای خیر تاخیرکرده و به حقوق دیگران تعدّی کند ، به کذب می رسد و نتیجه ی تکذیب ، مطفف شدن است.

به عبارتی برای اینکه به ابرار نزدیک شویم ، سعی کنیم مطفف نباشیم یعنی در خوبی ها کم نگذاریم.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۰۸
طبیب دوار2

نظرات  (۱)

اجرکم عندالله....

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی