کلاس شنبه

گردان حضرت زینب (س)

کلاس شنبه

گردان حضرت زینب (س)


اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها وَ سِرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحَاطَ بِهِ عِلْمُکَ

تکلیف سوره مبارکه طارق

شنبه, ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۹:۵۱ ب.ظ

یاحمیدوبحق محمد(ص)....


دوستان کلاس شنبه 

پس از قرائت سوره مبارکه طارق 3 واژه کلیدی از سوره را انتخاب کرده و جدول مربوط به آن را رسم نمایید سپس با توجه به قیود مشترک اختصاصی کشف شده یک غرض اختصاصی از سوره بنویسید....  

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۲/۲۶
طبیب دوار2

نظرات  (۶)

۰۲ خرداد ۹۴ ، ۰۹:۱۱ طیبه قاسم ابادی

بسم الرب الشهید ...

 

در سوره مبارکه طارق ، گزاره هایی مثل طارق ، ثاقب ، حفظ ،نظر و ... بیان کننده حرکت و قدرت در ایجاد جریان و میلبه رسیدن به حقی دریافت می شود که  سوره این مفهوم را با اِنه علی رجعه ی لقادر بیان می کند.

 در گروهی دیگر ازواژگان  مثل کید، امهال و هزل نوعی توان منفی برداشت می شود که گویی به حق نیست و طارق (که به نظر من همان قران است) ... در واقع هدایت کننده به درست ترین حالت است .

 

در جایی دیگر از سوره عبارت  "انه و لقول فصل  " را می بینیم که نشان می دهد " قران " جدایی انداز بین جریان حق وبا طل است.

 

و از عبارات " یخرج من صلب و ترائب " و " اِنه علی رجعه ی لقادر" معنای قیامت برداشت می شود که ...

 

غرض: اینکه قران همواره جدایی انداز بین جریان حق و باطل است و این امر یا قیام قیامت ، ادامه خواهد یافت.

 

 

بین واژگان حافظ و طارق قید نگهداری و تثبیت در وضعیت مطلوب و به خصوص ، مشترک است و این مفهوم با این بخش از سوره که همه اعمال ما با همان کیفیتی که صورت گرفتند و نیتی که برای آنها وجود داشته حفظ و نگهداری می شوند و در روز معلوم به همان شکل ظاهر می شوند مناسبت دارد .
قید انفصال و فاصله داشتن بین واژه های امهال و تمهیل و فصل ، مشترک است و با این موضوع در سوره که فاصله بین حق و باطل ، برای ما روشن شده است و معیار ما در این باره قرآن کریم است ، همخوانی دارد .

طارق: از ریشه طرق به معنی کوبیدن و ثابت کردن در حالتی مخصوص است.

طارقی در عالم هستی وجود دارد که با آمدنش و  نوری فراوانی که از او ساطع می شود خود ظلمت ها از بین میبرد.حضرت صاحب الامر(عج) میتواند مصداق این طارق و ظهور ایشان می تواند مصداق این نور باشد.

فصل:در مقابل وصل است. به معناى جدا کردن دو چیز از هم است، به طورى که بین آن دو فاصله‏اى پیدا شود.

قرآن فصل است پس با پیروی از قران میتوان ظلمت را از نور تشخیص دادو از این جهت قرآن هم می تواند مصداقی از طارق باشد.

با توجه به این که در نهایت به دنبال ظهورنور طارق حق و باطل کاملا مشخص میشودوهر خوبی وبدی از هم جدا میشود . اگرقرآن معیار تعیین کننده اعمال انسان باشداعمال صالح نهایتا با نور طارق باقی می ماندو میدرخشد و اگر اعمال انسان کید باشد به همراه بقیه ظلمت ها از بین می رود.

به نام خدا

با توجه به اینکه طارق بار معنایی ضربه زدن را در خود دارد واگر اینطور در نظر بگیریم که این ضربه زدن با حرکت رفت و برگشتی است مانند نبض، در کل سوره ، این بار معنایی جریان دارد.

مانند: یخرج و رجع-

خرج:  هو ما یقابل الدخول و الولوج، أى النفاذ عن شی‏ء. ثمّ انّ الخروج امّا فی المادّیات

رجع: هو العود الى ما کان علیه قبل

2) تبلی و سرائر:

بلو (تبلی): من التحویل و تحصیل النتیجة

سر: هو الکتمان و البطون‏ و الخفاء.

3) یکیدون و کیدا

یا قدیم الاحسان بحق الحسین(ع ).....
باتوجه به واژه های طارق و ثاقب و رجع:
نفوذ وتعمق ،افزایش دقت و توجه همراه با ظرافت سبب ایجاد وتثبیت هر حالتی میشود.
از طرفی یکی از مسائل پررنگ در این سوره مسئله ی توجه انسان به "رجعت خود به سمت پروردگار" است که لازم است با نظر برنوع خلقت وغیره در انسان زنده وتثبیت شود.
 قرآن کریم به عنوان قول فصل ،تفصیل دهنده ی همه جزئیات ظریف برای توجه به مسئله رجعت هر انسان و لازمه این رجعت است.....

 بسم الله الرحمن الرحیم

کلمه :                  قیود معنا :                       جزء اولی / ثانی:

رجع                    العود                                جزء اولی

                        الی ما کان علیه                     جزء اولی

                        قبل                                   جزء ثانی

واژگان مربوطه: الرجوع - العود - المصیر - الانابة - التوبة - الأدب

توضیحات: باتوجه به معنای واژه مشترک عود(هو رجوع الى عمل فی المرتبة الثانیة، بمعنى أنّه إقدام ثانوىّ بعد المرتبة الاولى) قید برگشتن لزوما به معنای برگشت به قبل نیست  پس قبل جزء ثانی محسوب میشود.

***

کلمه:                   قیود معنا :                        جزء اولی / ثانی:

نصر                    إعانه                                  جزء اولی

                         فی قبال مخالف                       جزء ثانی

توضیحات: باتوجه به معنای واژه مشترک عون (هو مطلق النصرة و النصر) اینکه در قبال چیزی یا کسی انسان إعانه کند از لزومات نیست پس قید فی قبال مخالف جزء ثانی است.

کلمه:                  قیود معنا :                        جزء اولی / ثانی:

مهل                    إیجاد انفراج                          جزء اولی

                         وتوسّع فیما                          جزء اولی

                         بین جریان عمل و خاتمته          جزء اولی                   

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی