کلاس شنبه

گردان حضرت زینب (س)

کلاس شنبه

گردان حضرت زینب (س)


اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها وَ سِرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحَاطَ بِهِ عِلْمُکَ

تکلیف سوره مبارکه مجادله

چهارشنبه, ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۴:۵۵ ب.ظ

یافاطر بحق فاطمه (س ).....


دوستان کلاس شنبه برای هفته آینده انشاالله از هر آیه سوره مبارکه مجادله یک واژه انتخاب کرده سپس:

1.مشخص کنید که اشتقاق هر واژه از چه نوعی است وچه نکته ای را به فهم ما اضافه میکند؟

2.تعریف هر واژه را از کتاب التحقیق مطالعه کرده و تعیین کنید که تعریف واژه برچه اساسی است؟(حد یا تقابل یا واژه معروف )؟

3.بستر واژه ی مورد نظر ،شرعی است یا عرفی یا علمی(اصطلاحی)؟



موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۲/۱۶
طبیب دوار2

نظرات  (۳)

یا مقلب القلوب 

آیه 1: 
تحاور : تفاعل + دو طرف هر دو به عنوان فاعل 
تعریف با حد : خروج از جریان خارجی و رجوع به حالت دیگر  + شرعی 

آیه 2: 
یظاهرون : مفاعله + رابط بین دو طرف که یکی فاعل و دیگری مفعول 
تعریف با تقابل :  آشکار سازی   +  شرعی 

آیه 3 : 
توعظون : افعال  +  نظر به فاعل است از این جهت که فعل را محقق می کند 
تعریف با حد :  سفارش کردن  + شرعی 

آیه 4 : 
یستطع :  استفعال  + طلب فعل و تمایل به حاصل شدن فعل 
تعریف با حد :  نا توانی در انجام کاری که اگر نتوانست متناسب با معیار هایی قابل جایگزین است  +  عرفی 

آیه 5 : 
یحادون :  مفاعله + رابطه بین دو طرف که یک طرف فاعل و طرف دیگر مفعول 
تعریف با حد :  مخالفت نسبت به حکم داده شده + عرفی 

آیه 6 : 
ینبئهم : افعال +  متعدی کننده نظر به فاعل از این نظر که فعل را محقق می کند 
تعریف با حد : آگاه سازی از سوی کسی + عرفی 

آیه 8 : 
یعذبنا : تفعیل + نظر به مفعول از این نظر که فعل بز روی آن واقع می شود 
تعریف با تمایز : عذابی که خدا برای آنها فراهم کرده نسبت به آنچه می گویند + شرعی 

آیه 9 : 
 تحشرون : متعددی کننده فعل نظر به فاعل از جهتی که فعل زا محقق کند 
تعریف  با حد : محشور شدن به  ست فرد قدرتمند  + شرعی 

آیه 10 : 
یتوکل: تفعل + اثر پذیری مفعول همراه با اطاعت 
تعریف با حد : توکل بر وجو نامتناهی + شرعی 

آیه 11: 
 تفسحوا : تفعل + اثرپذیری مفعول همراه با اطاعت 
تعریف با  حد : با میل جا باز کردن + عرفی 

آیه 12: 
 فقدموا : تفعیل + متعدی کننده به فعل است با نظر به مفعول 
تعریف با تقابل : صدقه دادن + عرفی 

آیه 13: 
 اقیموا : افعال + متعددی کننده با نظر به فاعل از اینکه فعل را محقق کرده 
تعریف با تقابل : به پا داشتن کاری که به آن امر شده + شرعی 

آیه 14 : 
تولوا : تفعل + اثر پذیری مفعول با طوع 
تعریف با تقابل : دوستی + عرفی 

آیه 15 
اتخذوا :  افتعال + پذیرش از روی اختیار 
تعریف با حد : قرار دادن و انجام از روی اختیار + عرفی 

آیه 18 : 
یبعثهم : افعال + نتعدی کننده فعل با نظر به فاعل 
تعریف با تمایز : بر انگیختن توسط کسی + علمی 

آیه 19: 
 استحوذ : استفعال + طلب فعل و تمایل برای حاصل شدن فعل 
تعریف با حد : تمایل فرد بر چیزه شدن چیزی بر خودش + عرفی

آیه 22: 
 یوادون : مفاعله + رابطه بین دو طرف یکی فاعل و دیگی مفعول 
تعریف با تقابل : دوست داشتن + عرفی
بسم رب المهدی
یتناجون باب تفاعل من فکرکردم هردوطرف موافق وانجام دهنده ی نجواهستندونوعی گفتگوبینشون هست امادرناجیتم درایه ی۱۲برباب مفاعله است ونجواکننده فقط یک نفراست همان انسانی که بارسول نجواداردانگارپیامبرراازنجواکنندگان جداکرده
یعذبنا برباب تفعیل است واشاره به نزول عذاب ازخدابه کفاردارد
یتوکل برباب تفعل اشاره به توکل ازروی طوع دارد
تفسحوابرباب تفعل به معنای جای بازکردن بامیل خود
قدموابرباب تفعیل است واشاره به ازروی علاقه تقدیم کردن دارد
اشفقتم برباب افعال به معنای ترسی که منشاان ازخودفردباشد
استحوذبرباب استفعال اشاره به تمایل فردبرچیره شدن شیطان برخودش دارد


بسم الله الرحمن الرحیم


آیه1:


      تجادل: بر وزن تفاعل( بیانگر وجود دو طرف هر دو بعنوان فاعل)


              تعریف کلمه با حد و در بستر عرفی            


              هم زن و هم پیامبر بر گفتار خود پافشاری و اصرار دارند، پیامبر در سخن وحکم حق و زن در خواسته خود.


آیه2:


      یظاهرون: بر وزن مفاعلة( دلالت بر وجود رابطه بین دو طرف یکی فاعل و دیگری مفعول)


                 تعریف با تقابل و در بستر شرعی


                 مخاطب آیه کسانی هستند که بعنوان فاعل ،فعل ظهار را روی زنان ،بعنوان  مفعول انجام می دهند. 


آیه3:


     تحریر: بر وزن تفعیل( متعدی کننده فعل با نظر به مفعول)


             تعریف با حد و در بستر شرعی


            تأکید آیه روی فرد آزاد شونده ،بعنوان مفعول ،است و خداوند ارزش و کرامت  انسانی این افراد را مدنظر قرار داده است.


آیه4:


     یستطع: بر وزن استفعال( بیانگر طلب فعل با تمایل برای حاصل شدن فعل)


     تعریف با حد و در بستر عرفی


     این فعل درمورد کسانی است که نمی توانند روزه بگیرند و بجای آن باید 60 مسکین را غذا دهند.آوردن فعل در این وزن شاید بخاطر این هست که خداوند خواسته بفهماند کسانی مشمول این حکم می شوند و می توانند روزه نگرفته و بجای آن حکم بعدی را اجرا کنند ،که با میل و رغبت خواستار عمل به حکم روزه اند اما بدلیل شرایط و مسائلی ،واقعا نمی توانند به آن عمل کنند. در واقع احکام و دستورات این آیه اینگونه نیست که از بین آنها هر کدام را دوست داشته باشند انتخاب کنند؛ بلکه حکم همان دستور اولی است اما برای افراد با مشکل و شرایط خاص خداوند راه دیگری را معرفی کرده است.


آیه5:


     یحادون: بر وزن مفاعلة(دلالت بر وجود رابطه بین دو طرف یکی فاعل و دیگری مفعول)


    تعریف با  تمایز و در بستر شرعی


   فاعل این فعل افراد دشمنی کننده و مفعول آن خدا و رسولش هستند. شاید آیه تأکید بر این    دارد که این دشمنی صرفا از جانب این افراد هست و خدا و رسولش نه شایسته این اعمال اند و نه اینکه چیزی که از افراد میخواهند نتیجه ی دشمنی دارد. 


آیه6:


     ینبِّئهم: بر وزن تفعیل( متعدی کننده فعل با نظر به مفعول)


    تعریف با حد و در بستر عرفی


    تأکید آیه روی افرادی است که در قیامت به آنها خبر می دهند و از سوی خدا آگاه می گردند.( مفعول این فعل اند.)


آیه8:


     یتناجون: بر وزن تفاعل( بیانگر وجود رابطه بین دو طرف هر دو بعنوان فاعل)


    تعریف با تمایز و در بستر عرفی


    طبق آیه افراد مورد نظر به منظور گناه و تعدی و مخالفت پیامبر، با یکدیگر( هر دو طرف بعنوان فاعل) نجوامی کنند و همگی در عذاب و کیفر این عمل شریک اند؛ چه گوینده و چه شنونده.


آیه9:


     تحشرون: بر وزن افعال( متعدی کننده فعل با نظر به فاعل)


     تعریف با حد و در بستر شرعی


     در انتهای آیه اشاره دارد بر اینکه مؤمنین از خدایی که بسوی او محشور می شوند پروا داشته باشند. آوردن فعل بر این وزن احتمالا دلالت دارد بر این مطلب که پروا داشتن از خدایی است که محشور شدن همه بدست اوست و او فاعل این کار است.


آیه10:


       یحزون: بر وزن افعال(متعدی کننده فعل با نظر به فاعل)


      تعریف با تقابل و در بستر عرفی


      تأکید آیه روی فاعل شیطان هست که نجوی را از سوی او دانسته.


آیه11:


      تفسَّحو: بر وزن تفعّل( دلالت بر اثرپذیری مفعول همرا با طوع)  


     تعریف با حد و در بستر عرفی


    فاعل خداوند هست و فعل قول خداست مبنی بر اینکه در مجالس برای برادرانتان جا باز کنید، و مفعول مؤمنین هستند که این فعل قول از جانب خدا بر آنها اعمال می شود  بطوری که بر آنها اثر داشته و همرا با میل و طوع از طرف آنهاست.


آیه12:


       فقدّموا: بر وزن تفعیل(متعدی کننده فعل با نظر به مفعول)


      تعریف با تقابل و در بستر عرفی


     صدقه ای که در آیه وجود دارد برای پیامبر(مفعول) در نظر گرفته شده، آوردن فعل بر این وزن بیانگر ارزش و مقام پیامبر بعنوان مفعول عمل صدقه دادن است نه خود عمل.


آیه13:


     أقیموا: بر وزن افعال(متعدی کننده فعل با نظر به فاعل)


             تعریف با  تقابل و در بستر شرعی


             ارزش و مقام نماز به اقامه کننده آن هست که با چه نیتی و به چه طریقی آن را  برپا می دارد.


یحلفون: بر وزن افعال(متعدی کننده فعل با نظر به فاعل)


          تعریف با حد و در بستر عرفی


          تأکید آیه بر گوینده دروغ است نه خود دروغ.    


آیه18:


      یبعثهم: بر وزن افعال(متعدی کننده فعل با نظر به فاعل)


     تعریف با تمایز و در بستر علمی


     می خواهد توجه افراد را بر فاعل فعل بعث که خداوند است جلب کند.


آیه19:


      استحوذ: بر وزن استفعال(بیانگر طلب فعل با تمایل برای حاصل شدن فعل)


      تعریف با حد و در بستر عرفی


      آوردن ریشه حوذ بر وزن استفعال بیانگر طلب و میل افراد به تحت احاطه و چیرگی  شیطان در آمدن است در واقع اینکه هیچ اجباری وجود ندارد.


آیه21:


       أغلبنّ: بر وزن افعال(متعدی کننده فعل با نظر به فاعل)


      تعریف با حد و در بستر عرفی


      تأکید بر فاعل است که پیروزی از آن اوست نه خود پیروزی.


آیه22:


       مفلحون: بر وزن فاعل، اصغر


    تعریف با حد و در بستر عرفی

     ارزش واعتبار فلح به فاعل بدست آورنده آن است ته خود فلح.

اللهم عجل لولیک الفرج

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی