تکلیف 4بهمن
یاارحم الراحمین....
طبق آیات سوه مبارکه حمد،معنای واژه "حمد" را در چند سطر بنویسید....
مهلت ارسال پاسخ تا ساعت 24 روز جمعه10بهمن میباشد.
یاارحم الراحمین....
طبق آیات سوه مبارکه حمد،معنای واژه "حمد" را در چند سطر بنویسید....
مهلت ارسال پاسخ تا ساعت 24 روز جمعه10بهمن میباشد.
به نام خدا
حمد تحیر و محبت نسب به مبدا همه کمالات است که بر اساس رحمانیت و رحیمیت خود بندگانش را نیز به سوی این کمال سوق میدهد.خدایی که تمام افعالش اختیاری است و رحمت او بر بندگانش نیز در ذیل افعال اختیاری او قرار می گیرد.همه ی عوالم نمایانگر ذات مقدس اویند و عبد واقعی با درک این موضوع در همه حال ستایشگر پروردگار خویش است حمد سزاوار خدایی است که مخلوقاتش را پس از افرینش انها به حال خود رها نکرد و مدبر تمام امورشان است و بازگشت بندگانش را به سوی خود قرار داده است
یا قدیم الاحسان بحق الحسین
حمد ثنا و ستایش در برابر عملیست که به اختیار انجام شده است
حمد،نهایت ابراز تحقیر و اظهار عبودیت در برابر خداییست که سوره حمد مختصات اورا اینگونه بیان میکند:او "رب العالمین است،مالک یوم الدین است و رحمن الرحیم است"
خدایی با این مشخصات در برابر بندگان حالت "حمد" ایجاد میکند و بندگان با حمد خدا در صراط هدایت و نعمت بروردگارشان بسوی کمال و رفع نقص قرار میگیرند.
به نام خدا
ستایش تنها مخصوص خدایی است که شناخت او موجب سرگردانی و تحیر است وراه های شناخت او ، دیدن تدبیرش در به کمال رسیدن موجودات و پی بردن به ربانیت اوست، پس هر چه علم انسان نسبت به اطرافش بیش تر گردد به تحیرش از قدرت خدا منجر شده و به درجه ی بالاتری از حمد خدا نایل می شود ، راه دیگری که انسان را به حمد خدا نزدیک می کند دیدن رحمانیت خداست که به واسطه این رحمانیت نعمت هایش را در عالم بدون چشمداشتی گسترده کرده و در دسترس همگان قرار داده و به واسطه ی رحیم بودن، بندگان خالصش را نعمت های ویژه می دهد، با تفکر در نعمت های خداوند باز هم تحیر در او برانگیخته می شود و اینگونه رحمان و رحیم بودن از درک او خارج بوده و او را به تحیر وا می دارد و نا خودآگاه به ستایش چنین خدایی می پردازد ، کسانی به حمد واقعی می رسند که در راه مستقیم قرار دارند چون تنها راهی است که انسان را به سمت خدا می برد ، و قرار گرفتن در چنین راهی بدون یاری گرفتن از خدا امکان پذیر نیست و برای یاری گرفتن از او باید موحد بوده و هیچکس را در عبادت پروردگارش شریک نسازد.
حمد خداوند یعنی پس از اینکه اورا الهی یافتیم که عقل ها برابر او متحیر و سرگردانند واو را مدبر امور جهانیان یافتیم
و رحمت گسترده اش را دیدیم ، بفهمیم که تنها باید او را عبادت کنیم وتنها باید از از او یاری طلبیم و
از او طلب هدایت به صراط مستقیم کنیم.
اگر خداوند را به درستی حمد کنیم آنگاه می توانیم از رحمت ویژه او بهره مند شویم ،
و به راه انسان های کاملی که به آنان نعمت داده شده،برسیم.
با عرض پوزش
اصلاح غلط املایی:
یا من لا مفر الا الیه
یا من لا مفر الا علیه
"حمد" تحیر در مقابل رحمان و رحیم بودن خداوند است که از جهت رحمان بودنش، می تواند همان برنامه ای باشد که برای هدایت تمام بندگان فرستاده شده است و رحیم بودنش از این جهت است که برخی از بندگان در مسیر صراط مستقیم قرار گرفته و در مقابل عظمت رب بودن خداوند به مقام خضوع در برابر رب میرسد که این خضوع باعث می شود او از نقص به سوی کمال هدایت شود و آن چیزی که باعث تحیر است همان چیزی است که باعث ایجاد تفاوت میان "انعمت علیهم" و "مغضوب علیهم" شده است.
بسم الله الرّحمن الرّحیم....
"حمد" حقیقتی است که به موجب آن حرکت وجریان به سمت کمال رخ داده ودر بستر رحمانیت خداوند موجب ایجاد استحقاق برای بهره ی هرچه بیشتر،از رحیمیت خداوند می شودوبه دنبال آن مالکیتِ خداوندِ واحدِ قهّار برای حمد کننده اثبات شده ودر طی این رشدوحرکت حمد کننده به مقام مخاطبه با پروردگار نزدیک می شودواین نزدیک شدن وبالا رفتن همان عبد شدن وخضوع است....
ویکایک آنچه گفته شد،نعمت های "صراطی" است که عطای هرچه بیشتر آن ،تنها در خواست حمد کننده است....
"اللّهم صلّ علی محمّد وآل محمّد وعجّل فرجهم"....
بسم الله الرحمن الرحیم
کلمه حمد در این سوره برای اسم جلاله الله آورده شده که با توجه به معنای این اسم باید این حمد چنان شأن و منزلتی داشته باشد که متناسب با آن باشد. برای توضیح بیشتر، این حمد در وصف خداوندی است که مدبر سطوح مختلف آفرینش است، پس باید حمد او نیز دارای مراتب مختلفِ متناسب با این سطوح باشد. در ادامه اشاره شده به ارحمن و الرحیم بودن؛ یعنی این حمد باید در قبال تمام ظهور و تجلی خداوند در ذره ذره ی همه عوالم، صورت گیرد و شامل همه آنها شود. از طرفی این حمد باید بیانگر تجلی خداوند در به اوج رسیدن انسانهای کامل و مؤمن باشد. همچنین این حمد باید آنقدر بزرگ و با شکوه باشد که متناسب با مالک و فرمانروای عالی ترین و حساس ترین روز یا زمان از کل عوالم مخلوقه باشد.
یا رب الحسین بحق الحسین
حمد ثنا و ستایش جمیل است بهواسطه عمل اختیاری و از این جهت متمایز است از مدح که هم عمل اختیاری را میستاید و هم غیر اختیاری را
و تمامی حمد ها هم از جهت فعل و هم از جهت اسم مخصوص ذات باری تعالی است و هر حمدی که هر موجودی را میستاید به جهت اتصال به ذات حق است
و این حمد مخصوص الهیست که افاضه فیض میکند به هر موجودی که قابلیت دریافت دارد ونه حتی استحقاق دریافت
مخصوص الهیست که مالک است و مدبر و سوق دهنده ی بندگانش بسوی کمال