کلاس شنبه

گردان حضرت زینب (س)

کلاس شنبه

گردان حضرت زینب (س)


اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها وَ سِرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحَاطَ بِهِ عِلْمُکَ

تکلیف جدید

يكشنبه, ۱۴ دی ۱۳۹۳، ۱۱:۱۶ ب.ظ

یافاطر و بحق فاطمه....
تکلیف واجب :)

1.قرائت آیات اول سور حامدات وبیان تفاوت نوع حمدآنها(حداقل 5وحداکثر10سطر)
2.مطالعه معانی التحقیق واژه های جزوه وذکر 7نکته از سوره

تکلیف مستحب :)

1.قرائت سور حامدات
2.مطالعه جزوه، تا پایان درس اول
3.قرائت یکی ازدعاهای ابوحمزه ثمالی یا دعای عرفه(تکلیف ویژه)

توجه: بمنظور انس بیشتر با قرآن دوستان طبیب دواری شنبه نام خوذ را بهمراه سوره ای که باآن مانوس شده اید ذکر بفرمایید.



مهلت انجام تکلیف تا ساعت 24 روز جمعه....

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۰/۱۴
طبیب دوار2

نظرات  (۲۲)

۲۰ دی ۹۳ ، ۱۳:۴۸ طیبه سوره مبارکه حمد و ناس
یادم رفت سوره هام رو بنویسم D:
۲۰ دی ۹۳ ، ۱۳:۴۷ قاسم آبادی

فاطر:

 حمد را به این علت مخصوصو خدا می داند که برای هدایت بندگانش کتابی فرستاده و انان را انذار کرده که در صورت هدایت یا عدم هدایت چه عاقبتی در انتظار انان است.

در این جا به صفت رحمان خدا اشاره شده است که رحمت و هدایت عمومی را شامل ال همه می داند و می گوید تنها کسانی از نعمت رحیم و رحم خاص بهره مند می شوند که هدایت شوند .یعنی راه هتدایت را بر گزینند(الحمد لله رب العالمین _ الرحمن _ الرحیم)

سبا :

1.مالکیت کل عالم دنیا و اخری برای خداست _ اشاره به حکمت ووعلم خداوندحمد را از این نظر به دا نسبت داده است که او خالق و مالک کل عالم است و به کل عالم احاطه واگاهی داردو همه چیز در سلطه عمل و حکمت اوست

مالک یوم الدین

فاطر:خداوند کل جهان را اراده کرده و ان را اداره می کند و هیچ چیزی نمی تواند در این اراده و اداره خللی ایجاد کندو چیزی بر خلاف این راده میسرنیست.لذا باید این چنین خدایی را حمد و ستایش کرد

رب العالمین

انعام :

حمد مخصوص خداست که افرینش انسان را و نعمت های بی انتها ، مثل شب و روز را افرید و او داناست به کل جهان افرینش و هیچ اتفاقی نمی افتد مگر اینکه خداوند به ان اگاهی دارد حال انکه گروهی اورا تکذیب می کنند

اهدنا الصراط المستقیم .صراز الذین انعمت علیهم..

 .

به دو دلیل نتونستم تکلیف دوم رو انجام بدم

1.اینکه داشتم روی ادیت کتابم کار می کردم و وقت نشد

و 2. اینکه هفته پیش فراموش کردم جزوه رو تهیه کنم و جزوه رو نداشتم

ان شاءالله انجام میدم

۲۰ دی ۹۳ ، ۱۲:۴۶ رضوانه نجفی...سوره مبارکه یس
عذرخواهی شدید بابت تاخیر... امید است پذیرفته شود.

نکات سوره حمد(گزاره های معنی واژه ها)
1- از آنجا که برای حمد کسی باید صفات کمال او راه مشاهده کرد،هرچه حمد به مراتب بالاتر
    برسد به درجه تحیر و اعتراف به ندانستن فرد افزوده میشود.
2- هرموجودی به اندازه نور وجودی اش، نور رحمت خداوند را همراه دارد.
3- با توجه به گزاره قبل مومنین علاوه بر این که از رحمت خاص خاوند(رحیمیت) برخوردار هستند،
    بهره بیشتری هم از رحمت عام خداوند(رحمانیت) می برند.
4- هرکس در هر درجه ای از عبادت که باشد حتی پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار(ع) که در منتهای
    آن ثبات یافته اند، این عبادتشان همراه تحیر و جذابیت است و هرگز دچار روزمرگی و تکرار
    نمیشود.
5-عبادت=نهایت تذلل در برابر مولی+اطاعت>.>.>اصاعتی ک هرجه بالاتر میروی، چون خود را
   خوارتر و معبود را بالاتر مبینی، بیشتر مطیع میشوی.
6- صراط مستقیم راهی است که نه تنها خود واضح و واسع است، خداوند هم خود ان را بیان کرده     است؛ یعنی یافتنش برای ان که قطب نمایش هنوز فطری است کاملا روشت است.
7- غضب خداوند بر گمراهان از این سبب میتواند باشد که: راه راست که روشن است، خودم هم
    که بیانش کردم، چرا کج می روی؟؟
.......................................................................................................................
تفاوت ایات ابتدایی سور حامدات:

هر یک از این آیات جنبه ایار معبود واحد را که در نهایت همه شان با هم همپوشانی داشته و یک مطلب را بیان میکنند میآورد تا به مخاطب بفهماند او کیست و او را در حمد الهی بالا ببرد.

__در سوره انعام : خالقیت و جاعلیت(؟) او
__در سوره سبا : انچه را که خلق کرده مال خود میداند و برای اداره اش تدبیر میکند
__در سوره فاطر : ابداع کرد کیفیّات حادثة بعد الخلق الأوّل فی مقام الربوبیّة و التربیة+قدرت بی
                        حد خداوند از حمله در تکامل خلق خود
__در سوره کهف : فرستادن کتاب بر عبد خالص خودش برای هدایت خلقتش
++در سوره حمد : عصاره همه ایات بالا = "ربّ" تمامی موجودات و عالم ها.
۲۰ دی ۹۳ ، ۰۱:۳۲ مستجابی :سوره مبارکه حشر
بسم الله الرحمن الرحیم
نکات سوره مبارکه حمد:
1.خداوند در ذات یکتاست و همه صفات او عین ذات او و یکیست.پس رحمت او بر هر چیزی که مخلوق اوست احاطه دارد.یعنی همه چیز.
2.حمد فقط مخصوص الله است چون فقط الله است که اله است و تنها اوست که مایه تحیر ماست و این تحیر نوعی حمد است.
3. عالمین تمام موجودات با شعور هستند.چون همگی علامت وجود خدا هستند.
4.یوم الدین به معنی یک روز نیست.
5.ایاک نستعین: تنها خداست که می تواند عون دهد و تنها اوست که می تواند از تمام جوانب در نهایت برتری و قوام باشد تا بتوانیم تنها از او یاری بجوییم.
6.همانا صراط چه مستقیم و غیر مستقیم خلاف ضال بودن است.ضال بودن یعنی مثل چوبی روی آب ول بودن و نه به هدف خوب و نه به هدف بدی رسیدن.
7. اگر صراط مستقیم باشد یعنی از تمام جوانب مستقل و عالی است پس این صراطیست که بهترین هدف را در نهایت دارد.


تفاوت بین حمد در سور حامدات:
حمد در سوره مبارکه انعام از این جانب است که احاطه خالقیت خداوند بر تمام آسمانها و زمین و جاعلیت او برای نور و تاریکی ها انسان را به ستایش وا می دارد. حمد در سوره مبارکه کهف به جهت نزول کتاب قرآن بدون هیچ اعوجاجی بر عبد خود است.در سوره مبارکه سبا مالکیت خداوند بر آنچه که در زمین و آسمان است مورد حمد قرار می گیرد(دنیا).و در آخرت هم حمد از آن الله است که ما از آن بی خبریم در حالی که او آگاه است. حمد در سوره مبارکه فاطر از آن جهت به الله نسبت داده شده که فاطر آسمانها و زمین است و اشاره ای نیز به ملائکه( موجوداتی که همواره مورد حیرت بشر بوده اند) و جعل بال بر آنها کرده. و در آخر آیا هم با اشاره به قدرت محیط خدا حمد را به نهایت رسانده. حمد در سوره مبارکه حمد عصاره تمام سور دیگر است.

عذر خواهی بابت تاخیر



در سوره ی مبارکه ی فاتحه حمد برا معاد به کار می رود
در سوره ی مبارکه ی کهف حمد برای خدایی که راه روشن هدایتی <قرآن>برای انسان قرار داده صورت می گیرد
در سوره ی مبارکه ی سبا در عین اشاره به حمد به صفت حکیم و خبیر خدا اشاره می کند
در سوره ی مبارکه ی فاطر حمد به خاطر فاطر بودن خدا صورت می گیرد
در سوره ی مبارکه ی انعام حمد به خاطر خالق بودن خداوند صورت می گیرد
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1-با توجه به یکی از معانی <العالمین>که هر موجود عالمی است وتوجه به کلمه ی <رب> قبل از آنو توجه به یکی از معانی <انعمت> که نعمتی را که خدا به موجودی داده را موجود با شعورش درک کرده تنها با تدبیر کردن خداوند است که نعمتی به ما میرسد و ما به سطحی از شعور می رسیم که آن را درک می کنیم


بسم رب المهدی....
تکلیف اول
سوره ی حمد~ستایش رامخصوص خدایی می داندکه ویژگی های خاصی داردمثل رحمن ورحیم بودن ورب عالمین بودن
سوره ی کهف~خدایی رالایق ستایش دانسته که برای ماهدایت رابه واسطه انبیامحقق کرده که وظایفشان انذاروبشارت است
سوره ی سبا~دراین سوره خداوندرابه دلیل احاطه کامل برتمامی افریده هادارندوبه دلیل سیستم جزاوهدفمندبودنمستحق ستایش دانسته اند
سوره ی فاطر~خدایی که هرانچه افریده بران نگهبانی گمارده واین نشانه هدفمندی افرینش است لایق ستایش است
سوره ی انعام~به نوع خلقت انسان اشاره کرده وقرار دادن دومسیربرای انسان واختیاراواشاره داردومارابه ستایش می خاند
تکلیف دوم
۱_رحیم بودن خداوندبه کسی میرسدکه مراحلی راطی کرده وبااختیارخودعمل نموده
۲_رحمن بودن خداوندشامل ظاهربه تنهایی نیست بلکه باطن رانیز دربر دارد
۳_ستودن چیزی یعنی ارزش انرادانستن وشناخت داشتن نسبت به ان یعنی عمل صحیح درمقابل ان یعنی شکربه جااوردن
۴_شکرکردن یعنی حرکت به سمت اصلاح یعنی رب ماراسوق می دهدبه سمت شکر
۵_یکی ازوسایل رسیدن مابه خدااجرای برنامه ی اوست که شرطش خضوع است
۶_بلعیده شدن دراصل توسط خودماوانتخاب مابرای بلعیده شدن رخ میدهدومامحکم میایستیم وبلعیده میشویم درراه راست
۷_حرکت مابرحسب دنیاماراشامل حدت وغضب الهی میگرداند
سوره ی حدید
۱۹ دی ۹۳ ، ۲۲:۲۳ نفیسه شهرباف
به نام خدا
سوره انعام : حمد برای خدایی که خالق آسمان -زمین-تاریکی و روشنایی ست و در ضمن خدای یگانه است .
سوره کهف:حمد برای خدایی که قرآن را که باعث هدایت بشریت میشود بدون کزی و انحراف آفرید .
سوره فاطر : حمد برای خدایی که خالق-قدیر-حکیم و رزاق است .
سوره سبا: حمد برای خدایی که که مالک این ملک هستی -خبیر -حکیم-رحیم-غفور و رزاق است.

خداوند تمام موجودات عالم را تحت تربیت حود قرار داده است .
انسانها هر کسی یا هرچیزی را ستایش کنند باید در نهایت خداوند را ستایش کنند چون همه چیز برای خداست.
به رحمانیت و محبت خداوند نسبت به عالم هستی اشاره دارد .
حمد و سپاس برای خدایی ست که :
1- پروردگار جهانیان است 
2- رحمان و رحیم است 
3-مالک روز جزا ست 
خدایی که مالک روز جزاست رحمان و رحیم است 
اول باید خداوند را به عنوان معبود قبول کنیم بعد درخواستهایمان را مطرح کنیم 
ما همواره باید از خدا در خواست کنیم که مارا به راه راست هدایت کند اگرچه درراه راست باشیم.


سوره ملک
حمد در سوره سبا به دلیل مالکیت و خاکمیت خداوند در دنیا و آخرت بر همه موجودات عالم است .خداوند به سبب جکیم و خبیر بودنش از همه موجودات و هر چه از زمین خارج شود یا در آن فرو رود مثل گیاهان و باران و هر چیز دیگری که در عالمم است آگاه است ، پس شایسته است چنین خدایی را ستایش کنیم.
خداوند در سوره کهف خود را به دلیل نزول کتاب وحی ستوده است به این دلیل که این کتاب مایه هدایت و برکت انسانها است و از روزی که نازل شده تا روز قیامت منشا تمامی اعمال صالح و پیشرفت انسانها است ، پس انسانها هر چه دارند از قرآن دارند و قرآن هم کتاب هداست نتیجه ی شود که همه حمد ها برای خداست.
فاطر یعنی خدا همه چیز را از عدم آفریده که شامل آسمان و زمین و هر چه در آنهاست می شود .خداوند فاطر است و همه اینها را هدایت می کند پس همه حمد ها به خدا برمیگردد.
حمد در سوره مبارکه حمد جامع تمامی معانی دیگر است چون خداوند را رب العالمین می گوید عالمین یعنی همه چیز از آسمان و زمین و دنیا و آخرت و ... پس چون همه چیز به او برمیگردد و او رب همه اینهاست او شایسته حمد است.
۱۹ دی ۹۳ ، ۲۲:۱۲ زندپور_سوره مبارکه عادیات
تکلیف اول
سوره مبارکه انعام:حمدی خاصه ی خالق نظام افرینش،او که در دل خلقتش نوری واحد دربرابر تاریکیهایی بسیار قرار داد
سوره مبارکه کهف:حمدی خاصه ی خدایی که خود افرید و خود مخلوقش را برای وصول به همان نور واحد هدایت کرد
سوره مبارکه سبا:حمدی خاصه مالکی که همه چیز آن اوست،همه ی حمدها،همه ی ستایش ها چه در دنیا و چه در اخرت
سوره مبارکه فاطر:حمدی خاصه ی فاطری که قادر است بر افزودن بر خلقتش
سوره مبارکه حمد: حمدی برای ربی که مالک جامع صفات فوق است
ربی که رحمن و رحیم است،مالک است و هادی...

تکلیف دوم
لازمه ی حمد تسبیح است
مشاهده ی صفات کمالی رب وسیله ی ادای حمد است
رحمت واسعه ی حق بر سر همه موجودات سایه افکن است،لیکن شرط دوام این رحمت واسعه ایمان است
رب مالکیست که ربوبیتش را با تدبیر امور مملوکش نشان میدهد و عبد،مملوکی ک با اوج تذلل و اطاعت،مملوکیت خود را به ربش ارایه میکند
راهبری و راهنمایی 2 حقیقت مستتر در هدایتند که خداوند به واسطه کتابش راه را مینماید و به واسطه ی رسولان و امامان امت،راهبری میکند
قرار گرفتن در صراط مستقیم تضمین کننده ی ایصال به مطلوب است


۱۹ دی ۹۳ ، ۲۲:۱۲ مریم فخری
به نام خدا

سوره سبا:اختصاص حمد به خداوند به صورت مطلق و همیشگی تا قیام قیامت

سوره کهف:لزوم حمد خداوند به سبب آفرینش بی عیب و نقص و هدف مند او و نیز هدایت کنندگی اش به نحو احسن

سوره انعام:ضرورت حمد خداوند به سبب خلقت آسمان ها و زمین و قرار دادن تاریکی ها و نور(با تلخی شیرینی معنا میابد>درک حس خوب نعمتها با نگاه به اضداد آنها)

سوره فاطر:لزوم استمرار حمد که خداوند بر بعث و ایجاد هر چیز تواناست و هرآنچه هست به دست اوست.

نکات سوره حمد:

1.       خداوند ذات واجب الوجودی است که انسان برای نزدیک شدن به درک وی به اندازه ی سر سوزنی نیاز به تمسک جستن به صفاتش ازجمله معبودیت و رحمانیت و رحیمیت  او دارد.

2.       ستایش مخصوص پروردگاری است که هر موجودی از موجودات عالم نشانه و آیت اوست.(دیده بگشای تا رنگ خدا را در عالم هستی نظاره کنی.آن زمان است که ناخودآگاه لب به ستایشش میگشایی)

3.       خداوند آنقدر مهربان است که نه تنها بندگان با ایمانش را در آغوش پر مهر خود میگیرد بلکه مهربانیش را از کافران نیز دریغ نمی کند.چنین پروردگاری شایسته پرستش نیست!؟

4.       ستایش برای خداوند است چراکه اوست که صاحب حقیقی روزی است که عالمیان در آن روز به درکی از وی میرسند که فقط و فقط در برابر او به خضوع در آیند.

5.       انسان باید فقط خداوند را بندگی کند تا توفیق استعانت از او را نیز کسب کند.پس بدانیم اگر از غیر خدا کمک خواستیم بدون شک بنده ی کسی غیر از خدا هستیم.(به همان اندازه مشرکیم.)

6.       اگر انسان توانست توفیق بندگی خداوند را کسب کند و از او کمک بخواهد و به این درجه نایل شد پس از آن میتواند به  درجه بعدی یعنی درخواست صراط المستقیم نایل آید.  

7.       صراط المستقیم یعنی توفیق منع´م شدن.

8.       انسان منعم به قدرتی از تشخیص رسیده و پنجره ای از آفرینش به دیده اش باز شده که هر آنچه را از جانب خداوند است خیر میداند.

9.       انسان منعم است که فقط میتواند با دیدن عالم پی به رب ذاتی ورای نعمت ها ببرد و ناخودآگاه الحمدلله رب العالمین بگوید.

10.   اما انسانی که مورد غضب قرار گرفته چنین زاویه دیدی ندارد و نعمت های خداوند را شر میپندارد.

11.   انسانی که گمراه شده نیز نعمت ها را وسیله ای برای رسیدن به بیراهه های خود می پندارد.

سوره ی من:-): سوره مبارکه اعلی
یا هادی من استهداه

تکلیف اول: در سوره انعام حمد خدا به جهت خالق بودن است.
در سوره کهف حمد به جهت اینکه طریق هدایت را به ما نشان میدهد یعنی هادی بودنش...
در سوره سبا به جهت مالک بودنش است (چه دنیا و چه اخرت)
و در سوره فاطر به جهت فاطر بودنش و قادر بونش در خلقت و قدرتش بر همه ی عوالم ...


تکلیف دوم:
رحیم بودن خدا نشان از رحمت خاصه ی خدا دارد که شامل حال مومنین میشود و فنا ناپذیر است ودر عالمی فنا ناپذیر بروز میابد.

گفته میشود "الحمد لله .."بعد بیان صفاتی را داریم که به واسطه انها حمد خدا را کردیم حمد برای خداییست که سوق دهنده به کمال است که رحمن و رحیم است که مالک یوم الدین است با همه ی این صفات قهار بودن خدا را نشان میدهیم خدایا فقط تو همه کاره هستی و دیگران هیچ اند.

طلب استعانت از خدای سبحان بعد از ابراز اینکه تنها تو را میپرستیم مطرح شده است و این نگاه ما را به این سمت می اورد که تا خدا ما را یاری نکند قادر به عبودیت نیستیم خدا مالک است و ما مملوک هستیم او باید رحمت خود را شامل حال ما بکند چراکه رب است و به واسطه ی رب بودنش ما را باید در مسیر کمال سوق دهد و کمال عبد در عبودیت است....

صراط مستقیم راهی است که گمراهی به ان راه ندارد انچنان واضح است که امکان بی راهه رفتن در ان نیست از خدا میخواهیم هدایت کند مارا چون او تنها هادی راهیان این راه است و این هم باز به واسطه رب بودن و رحمت او و مالک بودنش است.

در ابتدا به خدای سبحان عرضه داشتیم که حمد تنها برای توست همه ی عالم هیچ کاره است نیاز خود را ابراز کردیم و حال میگوئیم نمیخواهیم از ضالین باشیم از کسانی باشیم که صراط تو را نادیده گرفتند رحمت تو را در جهت درست استفاده نکردند و مالک بودن و رب بودن تو را با اعمالشان تکذیب کردند.

الیس الله بکاف عبده....


الحمدلله علی کل حال...
"سوره مبارکه قدر "     


اللهم ارزقنا توفیق الزیاره و شفاعت الحسین.....

تکلیف اول:
سوره مبارک انعام:حمد بر خلق نظام عمومی خلقت،حمد بر جعل نور و معنا پیدا کردن ظلمات در برابر آن،حمد بر خلقت وجودی انسان
سوره مبارکه کهف:بیان حمد خدا به جهت قرار دادن صراط هدایت،حمد بر نزول قرآن بدون انحراف که قیم بندگان در دنیا و آخرت است
سوره مبارکه سبا:بیان حمد به مالکیت آسمان و زمین و توانای تصرف در آن که لازمه مالکیت است،خلق آخرت و شایسته دانستن حمد برای عالمی که علم او به کل و جزء احاطه دارد
سوره مبارکه فاطر:حمد خدا به جهت فطر اسمان و زمین از عدم، حمد به جهت جعل ملائکه به عنوان رسولانی بین خدا و خلق

تکلیف دوم:حمد برای وجودی است که از نقص و ذم بری است
تسبیح برای خداست وکمال تسبیح حمد است
حمد درکنار وجودی بی نقص ودارای کمال معنا میابد
لازمه رب بودن یک ملک داشتم برنامه معین برای تدبیر آن ملک است
حمد برای ربی است که ملکش را به درستی ندبیر کند
رب هر چیز منحصرا مالک آن هم هست.
عبد بودن در قبال مولای دارای کمال صحیح است
لازمه عبد بودن عمل به دین و حرکت در صراط مستقیم است
توفیق حمد به شرط عبد بودن و به عون رب حاصل میشود
وفنی کسی توانایی عون دارد که خودش به یاری نیاز نداشته باشد.
حرکت درصراط مستقیم عون از جانب خداست

تکلیف اول:

در سوره کهف حمد خداوند به خاطر کتابی است که بر وجود مبارک پیامبر (ص) نازل شده است.این کتاب درست و صحیح است و هیچگونه اشتباهی در آن راه ندارد

در سوره انعام حمد خداوند بخاطر خلقت آسمان ها و زمین و پدیدار شدن نور و ظلمت است.

 و در سوره سبا حمد خداوند بخاطراین است که هر چه در آسمان ها و زمین است متعلق به اوست و این حمد در جهان آخرت (که موجودات به اصالتی که به آن متعلق بودند،برمی گردند ) نیز ادامه خواهد داشت.

در سوره فاطر حمد خداوند بخاطر پدید آوردن آسمان ها و زمین و قرار دادن ملائکه به عنوان رسولان است.

در سوره ی حمد ، حمد خداوند به دلیل رب العالمین بودن و ربوبیت خداوند نسبت به جهانیان است که این ربوبیت تمامی موارد بالا را در بر می گیرد.

تکلیف دوم:

1-حمد در مقابل ذم و همراه با شکر است که در فارسی به معنی سپاس و ستایش می با شد.تمام اجزای عالم حمد خدا را می گویند و ما هم وقتی درک کنیم خداوند رب ماست،رحمان و رحیم است و مالکیت از آن اوست، می توانیم همراه بقیه اجزای عالم به حمد او بپردازیم.

2- وقتی انسان با درک صفات خداوند به همراه بقیه موجودات هستی به حمد او بپردازد می تواند از یاری خداوند برای عبادت و هدایت به صراط مستقیم برخوردار شود.

3- رحمت به معنی تجلی رافت و آشکار شدن مهربانی و شفقت است .کلمه رحمان بر وزن فعلان است و قید شدت و وفور رحمت در آن مطرح است.کلمه رحیم بر وزن فعیل است و قید لزوم و ثبوت رحمت در آن مطرح است و این رحمت نوع رحمت خداوند مخصوص مومنان است.

4- رحمت فراگیر خداوند شامل همه نیازمندان می شود و هر چه خود را بیشتر محتاج خداوند بدانیم بیشتر مشمول این رحمت فراگیر می شویم.

5- برای اینکه توفیق عبادت پیدا کنیم باید از خداوند استعانت بطلبیم.

6- برای اینکه بتوانیم در صراط مستقیم قرار بگیریم و در آن بمانیم باید از خداوند مدد بگیریم.

7- پیامبران و ائمه اطهار (ع) مصادیق افرادی هستند که بر صراط مستقیم اند.

۱۹ دی ۹۳ ، ۱۷:۲۰ صراطی: سوره حمد

یا قدیم الاحسان بحق الحسین

 

تکلیف1)

1 "الحمدلله الذی خلق السماوات و الارض و جعل الظلمات و النور ثم الذین کفروا بربهم یعدلون"  : حمد بر خلقت و نظام حقه ی جاری در آن

2 "الحمدلله الذی انزل علی عبده الکتاب و لم یجعل له عوجا" : حمد بر نعمت هدایت ( رسول و کتاب)

3 "الحمدلله الذی له ما فی السماوات و ما فی الارض و له الحمد فی الآخره و هو الحکیم الخبیر" : حمد بر معاد و آخرت ( و عدالت)

4 "الحمدلله فاطر السماوات و الارض جاعل الملائکه رسلا اولی اجنحه مثنی و ثلاث و رباع یزید الخلق ما یشا ان الله علی کل شی قدیر" : حمد بر خالقیت و مالکیت خدا

5 سوره حمد: جامع تمام حمدها و شکر ها والبته تبیین چگونگی رابطه ما با خدا..." اللهم انی احمدک علی کل نعمه و اشکرک علی کل حسنه"

-----------------------------------------------------------

تکلیف2)

1 "رحمن" بر کثرت و بسیاری رحمت دلالت دارد که شامل حال عموم موجودات و انسان ها از مومن و کافر می شود.

2 "رحیم" ثبات و دوام و بقا را می رساند. نعمت و رحمتی دائمی که تنها مومنین از آن بهره میبرند.

3 "عالمین" شامل همه عوامل قبل، حین و بعد از دنیاست. و تمام عالم انسان ها و فرشتگان و موجودات دیگر را هم شامل می شود.

4 "یوم" پاره ای محدود از امتداد زمان است. و مالک یوم الدین، از بروز و ظهور سلطه ی حضرت حق در زمان قیامت خبر می دهد.

5 استعانت از خداوند برای عبادت ایشان، نشان از عبادتی خالصانه و بی شائبه دارد.

6 صراط یعنی راه ولی نه یک راه معمولی! مسیری است که گویی امکان انحراف رهروی خویش را نمی دهد. ( حضور در این مسیر، تضمین کننده است)

7 "انعمت"  هم بر اِنعام نعمت از جانب پروردگار اشاره دارد هم بر شعور دریافت کننده نعمت. یعنی خداوند نعمت( لوازم برخورداری از زندگی) را بر انسان که صاحب شعور است و امکان تشخیص امور سودمند و زیانبار را دارد ارزانی داشته است.

 

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

 

۱۹ دی ۹۳ ، ۱۶:۲۰ علوی نژاد

به نام خدا

در سوره سبا، خدا را از این جهت ستایش می کنیم که دانای مطلق است و هیچ نقصی در دانایی او راه ندارد.

در سوره فاطر خداوند را از این منظر که قادر مطلق است می ستاییم و نشانه های قدرت او در خلقت آسمان ها و زمین پیداست و با درک این نشانه ها می توانیم به حمد خدا برسیم و هم چنین

قدرت خدا مافوق ادراک ما بوده همان قدرتی که عالم غیب و فرشتگان را به وجود آورده.

 

سوره انعام ستایش را مخصوص خدایی می داند که خلق کننده ی انسان و تدبیر کننده ی زندگی اوست ، در تدبیر خداوند کسی که نشانه های خدا را ببیند و حق را بپذیرد به سمت روشنی می رود و کسی که انکار کند به سمت تاریکی.

 

در سوره کهف خدا را ستایش می کنیم به خاطر اینکه، کتاب هدایت گر و بی نقصی فرستاده که در ان به گنهکاران هشدار و به نیکوکاران بشارت می دهد.

 

 

1)تمام  وجودها دارای ربی هستند که با تدبیر او به سمت کمال می روند.

2) در واقع موجودات، با رشد و تکامل خود از ابتدا تا انتهای زندگی خود، رب بودن خدا را به ما نشان می دهند.

3) خداوند با تدبیر خود دو مسیر را برای انسان طراحی کرده ، یک مسیری که راه راست است و عاقبتش سعادت و دیگری مسیری که گمراهی است و غضب خداوند.

4) یکی از راه های درک ستایش خداوند، دیدن تدبیر خداوند در به کمال رسیدن موجودات عالم است.

5)گسترده بودن نعمت ها در جهان هستی و در دسترس بودن این نعمتها برای همه حتی برای آنها که وجود خدا را منکرند نشان دهنده ی صفت رحمانیت خداوند است.

6) رحمت خاص خداوند برای کسانی است که به راه راست رفته اند.

7)انسانها تنها دارای یک رب و یک یاری کننده اند که برای هدایت و رسیدن به نعمت های خاصه خداوند و دور شدن از لغزش ها باید از او یاری بگیرند.

 

سوره مبارکه ضحی و فلق

 

 

یا حمید و بحق محمد
تکلیف واجب1
حمد در چهار نگاه:
سوره ی مبارکه ی انعام- اشاره به حمد خالق آسمان ها و زمینی دارد که یکتا و قادر است. به هر کاری تواناست.
سوره ی مبارکه ی فاطر- اشاره به حمد خداوند قادری دارد که توانایی موجودات در ابعاد مختلف را داراست، بنابراین هر چه بخواهد می آفریند و به هرکس بخواهد می دهد.
سوره ی مبارکه ی کهف- اشاره به حمد خداوندی دارد که در سیستم هدایتی ش شکی نیست پس به او اعتماد کن.
سوره ی مبارکه ی سباء- اشاره به حمد خداوندی دارد که تمام تدبیر امور بدست اوست از نزول باران و رحمت بگیر الی تا آخر
تکلیف واجب2
1- حمد به وسعت ابعاد عالم تنها مختص کسیست که عالم و قائم به ذات باشد.
2- حمد در جهت رشد و کمال است و انسان نیز طالب کمال بیشتر به همین جهت هر روز در جهت رشد و کمال از منبع کمال یاری می طلبد.
3- عبودیت عبد نشانه ی خضوع در برابر رب ست زیرا رب خود منشاء کمال است و عبد بنا به نیاز که نشانه ی نقص اوست رب را عبادت می کند.
4-یکی از نشانه های حمد قرار گرفتن در صراط مستقیم است.
5- یکی از راه های پیمودن صراط مستقیم حمد رب است.
6- حمد و سپاس منبع کمالات موجب نعمت می شود.
7- عدم حمد و سپاس گمراهی و غضب خدا را در پی خواهد داشت.
سوره ی مورد علاقه: ضحی

یا رئوف

1- در سوره مبارکه انعام , به آفرینش آسمان ها و زمین و نور و ظلمت اشاره شده و خالق این آفریده هارا مورد حمد قرار داده است.با توجه به همین آیه, کسی را شریک خدا قرار ندادن(توحید), در واقع نوعی ستایش است.

در سوره مبارکه کهف, خداوند متعال را ازجهت نزول قرآن و محافظت از آن ستایش کرده.

در سوره مبارکه سبا, مالکیت مطلق خداوند را ستایش کرده و ذکر می کندکه حمد و ستایش هم در دنیا و هم در آخرت , مخصوص خداست.

در سوره مبارکه فاطر , با توجه به آفرینش آسمان ها و زمین و فرشتگان به عنوان رسولان , خداوند را ستایش کرده است.

 

2- حمد و سپاس از آن خدایی است که تدبیر امور همه جهانیان به دست اوست.

مالک همه عالم بودن و رساندن همه موجودات به کمال , زیبایی وصف ناپذیری است که به سبب آن , خداوند را باید ستایش کرد.

هرکس که مالک و صاحب و پدیدآورنده چیزی باشد ,قابل ستایش ات.خداوند هم به سبب مالک یوم الدین بودن, ستایش می شود.

بهتر است انسان قبل از طلب هر حاجتی از خداوند, او را حمد و ستایش کند.

ستایش زیبایی های خداوند و حمد کردن او , سبب ایجاد خضوع در در برابر خداوند می شود.

قرار گرفتن انسان در مسیر مستقیم , نعمتی از جانب خداوند است.

گمراه شدن انسان سب می شودوی مورد خشم و غضب الهی قرار بگیرد.

سوره مورد علاقه : سوره مبارکه قدر

یا نور القلوب ...

 

در کل این سوره ها حمد و ثنا برای خدایی است که منشا زیبایی و کمال است و این دلیل اختصاصی حمد به خداست . در سوره انعام به خاطر خاق جهان بدون هیچ الگوی قبلی و خلق انسان به عنوان آفرینش خاص است . در سوره کهف ستایش برای خدایی است که انذار و بشارت به حق و عمل صالح را به انسان در کتاب استوار خود بیان کرده و راه تشخیص انحرافات با فکر و بصیرت به آنها نشان داده است و در سوره سبا حمد و سپاس خدا برای آفرینش آسمان ها و زمین و عمومیت ملک به همه موجوداتو علم از همه جهات به همه موجودات . و در سوره فاطر حمد را مخصوص خدایی می دانیم توانا در همه چیز از جمله انسان و فرشته و کلا همه موجودات .

 

                                                               ***

1- خداوند مدبر عالم هستی است که تدبیر عالم از سوی خدا دلیل اختصاص ستایش ها به اوست .

2- حمد برای خدایی که رحمن است و رحمانیت عام دارد که مومن و کافر را شامل می شود و هم رحیم است که خاص است و برای مومنین است .

3- مالکیت روز جزا و دادن پاداش و کیفر از رحمت خداوند است که ستایش مخصوص اوست .

4- شناخت خدا و صفات او راه دستیابی به توحید عبادی است .

5- بعد از بیان ربوبیت ، رحمانیت ، رحیمیت و مالکیت روز جزا انگیزه برای پرستش خدا و شایسته بود برای پرستش را باعث می شود و توفیق عبادت و تنها با امداد الهی و یاری او امکان پذیر است .

6- هدایت همگان آرمان انسان موحد است و درخواست هدایت خواسته انسان است .

7- هدایت به راه مستقیم از نعمت های خداوند است که هر انسان مومنی به آن نیاز دارد و در این راه خواهان راه مستقیمی هستند که به منتهی الیه می رسد .

 

سوره مورد علاقه :  سوره قدر

یا سریع الرضا....

در سوره مبارکه سباء بعداز حمد خداوندمالکیت خداوند بر آسمان وزمین ذکرشده وادامه دار بودن حمدخداوند در آخرت بیان شده،با توجه به آیات ابتدایی این سوره حُسن وزیبایی حمد برانگیزنظم وهدفدار بودن هر خلقتی وامتداداین نظم وحکمت در آخرت است که منتهی به رزق کریم برای عاملین به عمل صالح می شود.پی بردن به چنین نظمی موجب پیدایش علم است لذا به میزانی که برعلم افزوده شود حمدافزوده شده وحق بودن صراط عزیز حمید ادراک میشود....

در سوره مبارکه فاطر،به صفت فاطر خداوند اشاره شده ووساطت ملائکه در عالم تکوین وتشریع بیان شده وسپس قدرت خداوند قدیر برای افزودن در خلقت به صحنه کشیده شده به گونه ای که هیچ مانعی برای فتح وامساک خالق رزاق وجود ندارد....

در سوره مبارکه انعام،خالقیت وعلم نافذ خداوند وجعل ظلمت ونور ووجود سرآمد مقرربرای انسانهای خلق شده از طین مطرح شده است....

در سوره مبارکه کهف حُسن وزیبایی مورد نظرانزال کتاب از جانب خداوند،ایجاد قوام توسط آن وبشارت وانذار برای ایجاد تمایز،است که مورد حمد قرارگرفته است....

 

                                                                     ****                                          .1به سبب وجود صفت حلیم برای خداوند،تصور غضب وشدت و حدّت خداوند برای کافران وتبهکاران به معنی شدت قبیح بودن کفر است.

.2ائمه اطهار به حیثیت اینکه مظاهرتکوینی وعین صفات الله هستند  بعنوان منشاء ظهور رحمت وسایر صفات خداوند برای سایرین محسوب می شود.

3.به میزانی که موجودات از رحمت عام خداوند-برحسب استعدادذاتی وفعلی- بهره بگیرندرشد صورت گرفته وبه رسیدن به رحمت خاص خداوند نزدیک شده اند.

4.اسم "الله" که جامع صفات کمال خداوند است خود نفی کننده صفات سلبیه از خداوند است.

5.قرارگرفتن"حمد"در کنارربوبیت خداوند(چه اصلاح باشد ،چه انعام)نشاندهنده لزوم کشف زیبایی وحُسن این ربوبیت  ونفی نواقص آن است.

6.از آنجا که هریک از موجودات به تنهایی خود یک عالَم است،به میزان موجودات هستی عالَمی برای دیدن ربوبیت،رسیدن به علم وحمدوجود دارد.

7.عبودیت که نشان دادن نهایت تذلل وخضوع با اطاعت است نیازمنداستعانت از مولاست واین استعانت خود ابراز نهایت ذلالت است وبدون آن عبودیت تمام نمی شود.

.سوره مبارکه الرحمن.

 

             

 

 

۱۷ دی ۹۳ ، ۱۹:۳۲ سرو جهانی (تکلیف دوم)
تکلیف 2(7نکته):1.رب بودن خداوندمختص انسان نیست بلکه تمام عالم وموجودات را دربرمیگیرد.
2.کسی بایدحمدشود که تمام جنبه های زندگی انسان دردست اوست.
3.میزان خضوع در مقابل الله می تواند نشان دهنده این باشدکه آیات شامل رحمن بودن خداونداست یارحیم بودنش
4.روزی خواهدرسیدکه میزان تذلل مملوکات در مقابل مالک بروز و ظهور خواهد کرد.
5.یک الله وجود دارد که به انسان راه رسیدن به کمال ومقصدرانشان می دهدواز جنبه رب بودنش اورابه سوی آن مقصد سوق می دهد.
6.درپایان راه ضلالت عیش وحالی زودگذروبی ارزش وجود دارد امادر پایان راه رشد ومستقیم عیش وحالی طیب وابدی.
7.نصرتی که ازجانب خداوندباشد،درپایان عیشی طیب وحسن حال بدست می آید
۱۷ دی ۹۳ ، ۱۹:۳۰ سرو جهانی
تفاوت حمدها:حمدها در کیفیت حمدکردن تفاوت دارند.درسوره انعام ابتداحمدرا مخصوص خدایی میداند که انسان را ازیک چیز به ظاهربی ارزش آفریدواین حمد فقط به خاطرآفرینش اوست.درسوره کهف حمدرامخصوص خدایی می داند که برای زندگی انسان برنامه ای فرستادواورابه حال خودرها نکرد!ودرسوره سباسپاس خدارابه خاطر آفرینش ملک حقیقیکه خدامعرفی می کند،می داندکه شامل آسمان وزمین وآنچه در آنهاست،می باشد.درسوره فاطرنیزحمدخدارابه خاطرقدرت او برعالمیان؛چه عالم ماده و چه عالم جن و انس بیان می کند.به طور کلی می توان چنین نتیجه گرفت که در مقابل هرکدام از صفات و نعمت های خداوندنوع خاصی ازحمدرابایدانجام داد
۱۶ دی ۹۳ ، ۱۵:۰۲ مریم شرفلو

با سلام

1)در سوره فاطر تمام حمد را مخصوص خدا دانسته به دلیل آفرینش آسمانها و زمین و خلقت فرشتگان به صورت رسولانی بالدار با تعداد بالهای متفاوت که قادر است در خلقت آنها بیفزاید و تصرف نماید.{حمد خدا به خاطر آفرینش جهان هستی و فرشتگان بعنوان کارگزاران این جهان}

2)در سوره سبأ فرموده سپاس از آن خداوندی است که خالق هر آنچه در آسمانها و زمین و نیز هر آنچه در آخرت هست، می باشد.{حمد خدا به خاطر مالکیت و حاکمیت او در دنیا و آخرت}

3)در سوره انعام ستایش را برای خدا دانسته ب دلیل آفرینش آسمانها و زمین و نور و تاریکی.{حمد خدا به خاطر آفرینش عالم کبیر(آسمانها و زمین) و نظامات آنها و نیز عالم صغیر(انسان)

4)در سوره کهف حمد و ستایش را از آن خداوندی دانسته که برای بنده خود کتابی استوار فرستاده که در آن انحراف نیست.{حمد خدا به خاطر نزول قرآن}

***

1)راه سعادت انسانها طوریست که باید نشان داده شود(در قالب هدایت) و این تا حدی مهم است که باید هر روز در نمازهایمان از خداوند طلب کنیم.

2)یکی از مصادیق نهایت تزلزل عبد در برار مولا، خواست کمک و یاری تنها از مولاست.

3)حمد جمیل مخصصوص خداوندی است که بندگان خود را انعام نموده در حالی که نیازمندند، و نیز آنها را بسوی کمال سوق می دهد.

4)اطاعت مطلق عبد از مولا، سبب نمایان شدن راه کمال او خواهد بود.

5)حمد جمیل مخصوص ربی است که عبد خود را در قالب دین(برنامه معین) به صراط مستقیم هدایت کند.

6)برای گمراه نشدن باید از ربی کمک خواست که صاحب اختیار روز جزاست و انسانها را براساس نیازشان و از روی عطوفت نعمت می دهد و فیض می رساند.

***

سوره ی مورد علاقه: سوره {یس}

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی